Page 23 - Lumea lui Christian

Basic HTML Version

23
LUMEA LUI
CHRISTIAN
www.apho.ro
P
edagogia curativa de orienta-
re antropozofica exista din anul
1924, cand Rudolf Steiner (1861-
1925), filozof, om de stiinta si artist austriac,
creatorul stiintei spirituale moderne –
antropo-
zofia
, a tinut la Dornach, in Elvetia, un curs pen-
tru tinerii care si-au exprimat rugamintea de a
primi indicatii pentru munca lor pedagogic-cu-
rativa. In prezent exista mai mult de 600 de in-
stitutii (gradinite, scoli, ateliere – locuinte), ras-
pandite in peste 40 tari ale lumii. Intre ele exista
o legatura internationala, ele lucrand impreuna
in cadrul Conferintei Internationale pentru Pe-
dagogie Curativa si Terapie Sociala cu sediul in
Goetheanum, Dornach-Elvetia.
In Romania, incepand cu anul 1991 au
luat fiinta institutii pentru pedagogie curative
si terapie sociala de orientare antropozofica, in
Simeria, Urlati si Bucuresti. Aceste institutii au
lucrat in parteneriat strans cu institutii similare
din Elvetia si Germania.
Obtinandu-si rezultatele prin extinderea
metodelor stiintifice moderne in cercetarea re-
alitatilor sufletesc-spirituale si pe actualizarea
lor in cadrul Universitatii Libere pentru Stiinta
Spirituala de la Goetheanum, exista o mare si-
militudine a decorului, ambiantei si metodelor
practicate in fiecare centru, indiferent de tara si
locul unde acestea sunt amplasate.
Ideea fundamentala a pedagogiei curative
si terapiei sociale de orientare antropozofica
este aceea ca centrul existentei omenesti este
Eul individual,
de natura spirituala, intotdeauna
sanatos, dar care poate intampina dificultati in
a se exprima, prin impactul cu o corporalitate
afectata. Acesta poate fi castigat ca
aliat
in lupta
cu dizabilitatea prin masuri de ingrijire sufle-
teasca, care permit organizarii corporale umane
sa devina un instrument mai bun, prin care
Eul
sa se poate exprima. Descoperirea resurselor
latente, activarea si stimularea lor cu mijloace
adecvate duc la o practica socio-terapeutica de
eficienta inedita.
Surprinzator este insa, ca aceste „mijloace
adecvate” se refera in prima instanta nu la cel
care are de invins o deficienta, ci la cel care s-a
decis sa se dedice unor astfel de individualitati
cu tulburari de dezvoltare. Acestea sunt masuri
autoeducative ce influenteaza in mod evident
dezvoltarea celor insotiti pedagogic-curativ sau
socioterapeutic, punandu-li-se in valoare unici-
tatea si potentialul lor ascuns.
Sarcina pedagogiei curative si terapiei so-
ciale antropozofice este realizarea de comuni-
tati pedagogico-terapeutice, in care oamenii sa
fie facuti apti sa gaseasca propriile lor posibili-
tati de evolutie. Pe primul loc se afla sarcina de a
consolida increderea in viata a copilului.
CUM POATE FI DOBANDITA DEMNITATEA UMANA?
- PEDAGOGIA CURATIVA, EURITMIA, TERAPIILE ARTISTICE -
Constantin GRUIA,
Profesor de euritmie si pedagog curativ
Cine ia oamenii asa cum sunt ei, ii face mai rai. Cine ii ia insa, asa cum ar putea sa fie, ii face mai
buni.
(
Johann Wolfgang von Goethe